moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Do szkół powraca przysposobienie obronne

Reagowanie w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi, zajęcia z terenoznawstwa i cyberbezpieczeństwa oraz szkolenie strzeleckie – to niektóre z zagadnień przysposobienia obronnego, których od rozpoczętego dziś roku szkolnego będzie się uczyć młodzież szkolna. Zajęcia będą się odbywały w ramach przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa.

Przedmiot edukacja dla bezpieczeństwa został wprowadzony zamiast przysposobienia obronnego od 1 września 2009 roku w gimnazjum, a od 1 września 2012 roku obowiązywał w tym samym wymiarze w szkole ponadgimnazjalnej. Po reformie programowej w latach 2017–2019 jest przedmiotem obowiązkowym, nauczanym w ósmej klasie szkoły podstawowej oraz pierwszej klasie szkoły ponadpodstawowej (liceum, technikum, szkoła branżowa) w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Młodzież uczy się głównie o sytuacjach kryzysowych w czasie pokoju: akcjach ratowniczych podczas pożarów, powodzi czy masowych wypadków. Program obejmuje też podstawy pierwszej pomocy, elementy edukacji zdrowotnej i teorię bezpieczeństwa państwa.

Zdaniem MEiN jednak „aktualne wyzwania i zagrożenia wymagają uzupełniania celów kształcenia i treści nauczania o kwestie związane z obronnością państwa, nabyciem umiejętności strzelectwa oraz przygotowaniem uczniów do radzenia sobie z zagrożeniami wywołanymi działaniami wojennymi i podstawami ratownictwa taktycznego”.

Dlatego podstawa programowa edukacji dla bezpieczeństwa została uzupełniona o nowe treści, związane z przysposobieniem obronnym. Sama liczba godzin nauczania EDB nie uległa zmianie – w dalszym ciągu uczniowie ósmych klas szkoły podstawowej oraz pierwszych klas szkoły ponadpodstawowej będą mieli jedną godzinę tego przedmiotu tygodniowo. Nowy program EDB obowiązuje od rozpoczętego dziś roku szkolnego.

Jakie zmiany?

Co się zatem zmieni? W podstawówkach do tematyki bezpieczeństwa państwa doszły np. zagadnienia dotyczące misji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, ich roli, podstawowych zadań w systemie obronności państwa oraz struktury organizacyjnej i uzbrojenia. Tematy podstaw pierwszej pomocy zostały z kolei uzupełnione o pojęcia skręcenia i zwichnięcia oraz kwestię znajomości zasad pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia z użyciem broni konwencjonalnej.

Jako nowe pojawiły się też zagadnienia edukacji obronnej, w tym te dotyczące terenoznawstwa i cyberbezpieczeństwa w wymiarze wojskowym, a w szkole średniej dodatkowo zagadnienia reagowania w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi. Na EDB pojawią się też elementy szkolenia strzeleckiego. W przypadku młodszych uczniów będą to wyłącznie zajęcia teoretyczne, mające przygotować młodzież do bezpiecznego obchodzenia się z bronią. Na lekcjach uczniowie poznają więc m.in. budowę broni oraz zasady jej odbezpieczania i ładowania magazynka.

Młodzież szkół ponadpodstawowych będzie już uczestniczyć w zajęciach z podstaw strzelania połączonych z częścią praktyczną. Uczniowie poznają więc zasady składania i rozkładania broni, lecz będą się też uczyć strzelać z broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), korzystając ze strzelnic wirtualnych albo laserowych.

Co ze strzelnicami?

Praktyczne zajęcia strzeleckie nie ruszą jednak w tym roku we wszystkich szkołach. Wszystko przez to, że nie wszystkie placówki mają dostęp do strzelnic. Dlatego resort edukacji i nauki wprowadził dwuletni okres przejściowy na wprowadzenie tego typu zajęć w zależności od warunków panujących w szkołach i w danym powiecie. – W praktyce w tym roku zajęcia takie rozpoczną się tylko w tych placówkach, które na terenie swojego powiatu mają dostęp do strzelnic i całej infrastruktury: broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych. W Systemie Informacji Oświatowej 206 szkół wykazało 326 strzelnic w swoim posiadaniu i 36 strzelnic, których nie są właścicielami, ale z których korzystają – mówi Adrianna Całus, rzeczniczka prasowa MEiN.

I dodaje, że jednostki samorządu terytorialnego prowadzące szkoły ponadpodstawowe (powiaty), które nie mają obecnie strzelnic, mogą skorzystać ze wsparcia w tym zakresie oferowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Chodzi o program „Strzelnica w powiecie”, organizowany od 2019 roku i zakładający dofinansowanie budowy strzelnicy do 80% kosztów inwestycji. Początkowo chodziło wyłącznie o obiekty budowane w terenie, od jesieni 2021 roku powiaty mogą też ubiegać się o dotacje na stworzenie strzelnic wirtualnych. – W ramach programu powstały dwie strzelnice pneumatyczne, 43 wirtualne oraz trzy klasyczne wielkogabarytowe, dodatkowo jeden obiekt będzie oddany do użytku w tym roku. A w lipcu tego roku rozstrzygnięto kolejne konkursy na dofinansowanie budowy 13 strzelnic pneumatycznych i 70 wirtualnych – informują przedstawiciele MON-u. Ogółem na dofinansowanie strzelnic do tej pory Ministerstwo Obrony Narodowej wydało ponad 11,8 mln zł.

– Konsekwentnie wspieramy inicjatywy służące wzmacnianiu postaw proobronnych i przygotowaniu młodego pokolenia do służby wojskowej. Jednym z takich długoterminowych projektów jest właśnie program budowy strzelnic, który w naturalny sposób wpisuje się w zmiany podstawy programowej zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa – przyznają przedstawiciele resortu obrony.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Adobe Stock

dodaj komentarz

komentarze


Olympus in Paris
 
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Wojsko wraca do Gorzowa
Symulator w nowej odsłonie
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Zrobić formę przed Kanadą
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Ferie z WOT” po raz siódmy
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Rozgryźć Czarną Panterę
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Rosomaki i Piranie
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Okręty rakietowe po nowemu
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Przetrwać z Feniksem
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Wielka gra interesów
Atak na cyberpoligonie
Nie walczymy z powietrzem
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
PGZ – kluczowy partner
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Biegający żandarm
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Popcorny” niemile widziane
Turecki most dla Krosnowic
Zmiany w prawie 2025
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Z Jastrzębi w Żmije
Dziki zachód na wschodzie II RP
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Czworonożny żandarm w Paryżu
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Morze ruin, na których wyrosło życie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Co może Europa?
Granice są po to, by je pokonywać
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Turecki most nad Białą Lądecką
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Kluczowy partner
Less Foreign in a Foreign Country
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Polska w gotowości
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Siedząc na krawędzi
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Zmiana warty w PKW Liban

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO