moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kolejne Cougary dla polskiej armii

W grudniu do Polski dostarczono 63 opancerzone pojazdy Cougar. Zanim amerykańskie MRAP-y zostaną przekazane użytkownikom, będą dostosowywane do wymogów polskiej armii i krajowych przepisów drogowych. Zajmują się tym m.in. specjaliści z 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. Cougary przejdą badania techniczne, otrzymają nowe oświetlenie i polskie tablice rejestracyjne. 

O dostawie kolejnej partii opancerzonych wozów MRAP Cougar 4x4 dla polskich sił zbrojnych poinformowała 1 Pomorska Brygada Logistyczna. Zgodnie z komunikatem, w grudniu do Polski dostarczono 63 opancerzone wozy amerykańskie. To kolejna transza zamówionych w 2021 roku MRAP-ów. Zgodnie z umową o wartości 27,5 mln dolarów, do Polski trafi 300 wozów tego typu. Pierwsze Cougary w kraju pojawiły się w czerwcu tego roku. Wicepremier, minister obrony Mariusz Błaszczak informował wówczas, że pojazdy zostaną przekazane jednostkom rozlokowanym na wschodzie Polski. I tak się stało. Kilkadziesiąt wozów jest już używanych w 16 Dywizji Zmechanizowanej i 18 Dywizji Zmechanizowanej, a kolejne egzemplarze przygotowywane są do eksploatacji w siłach zbrojnych.

 

Nowo dostarczonymi Cougarami zajmują się specjaliści z 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. – Nie zmieniamy konstrukcji i parametrów technicznych pojazdu oraz znacząco go nie modyfikujemy, dostosowujemy wozy do polskich przepisów – zaznacza płk Witold Bartoszek, dowódca 1 BLog. Chodzi tu zarówno o wymagania polskiej armii, ale także o przepisy Prawa o ruchu drogowym. Obsługą wozów zajmują się żołnierze z 52 Batalionu Remontowego z Czarnego w województwie pomorskim. – Każdy z dostarczonych do nas pojazdów przechodzi najpierw ocenę stanu technicznego, bo prace przy sprzęcie zaczynamy zawsze od usunięcia wszystkich niesprawności – mówi ppłk Aleksander Suchanowski, dowódca 52brem. – Następnie demontujemy niektóre elementy ruchome i przygotowujemy wozy do malowania. Zmieniamy kamuflaż Cougarów i malujemy je na kolor khaki – dopowiada oficer.

To nie wszystko. Pojazdy mają także montowane kierunkowskazy i światła mijania oraz uchwyty na dodatkowe wyposażenie i broń osobistą żołnierzy. Logistycy wymieniają także wszystkie filtry i płyny eksploatacyjne. Pojazdy przechodzą kolejne badania diagnostyczne i dopiero zarejestrowane trafiają do użytkowników. Dostosowaniem Cougarów do polskich przepisów zajmują się także żołnierze z 10 Opolskiej Brygady Logistycznej, a konkretnie 55 Batalion Remontowy.

Cougar 4×4 waży ponad 17 t, ma 5,9 m długości, 2,7 m szerokości i 2,6 m wysokości. Jest tak skonstruowany, że zapewnia dwuosobowej załodze oraz czterem żołnierzom desantu ochronę przed eksplozją ładunku wybuchowego o mocy 7 kg trotylu pod podwoziem i aż 14 kg trotylu pod kołem. Z Cougarów 4x4 korzystali na misjach w Iraku i Afganistanie amerykańscy marines, a potem pododdziały amerykańskich wojsk lądowych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: A. Wolska

dodaj komentarz

komentarze


Zamiana po włosku
 
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Wielki test w West Point coraz bliżej
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Priorytety dla armii
W Jachrance o skokach spadochronowych
Palmiry – miejsce kaźni
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Polska przystań brytyjskich jeńców
Nowy szef CWCR
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Jastrzębie przyleciały znad Bałtyku
Przerwany lot „Orlika”
Jakie podwyżki dla żołnierzy
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Zachód przeciwko „korsarzom”
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Sztandar dla Dowództwa WOT
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Ferie w mundurze
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Air Show ’25 – do zobaczenia
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Kleszcze dla wojska
Pamiętamy o Niezłomnych
Będzie za co kupić koreańską broń
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Nowe mundury pod lupą 18 Dywizji
Eurofightery znowu w Polsce
Rusza morski „Dragon”
Lotnictwo i kobiety
Podoficer pies
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Którą drogą do armii?
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Nowoczesna łączność dla armii
Leopardy jadą na poligon
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Tajna misja polskiej agentki
Telefon zaufania dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO