Polski bojowy wóz piechoty Borsuk potrafi samodzielnie pokonywać przeszkody wodne, jednak aby nie utracił zdolności do pływania, musi mieć montowane specjalistyczne opancerzenie. 2 października firmy PSO Maskpol oraz CTF Precyzja założyły konsorcjum, które będzie produkować dla Borsuków dodatkowe pancerze wyposażone we wkłady wypornościowe.
Opracowany przez inżynierów z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, wspieranych m.in. przez specjalistów z Wojskowej Akademii Technicznej, bojowy wóz piechoty Borsuk to konstrukcja wyjątkowa w swojej klasie – jest jedną z nielicznych na świecie, a jedyną w Europie, która potrafi samodzielnie pokonywać przeszkody wodne. Aby zapewnić ważącemu ponad 20 t pojazdowi zdolność do pływania, jego twórcy musieli spełnić wiele wymagań konstrukcyjnych. Było to szczególnie trudne w wypadku opancerzenia, które ma spełniać stawiane przez wojsko wymogi względem odporności balistycznej.
Rozwiązaniem okazały się grodzie wypornościowe, które zapewniają Borsukowi pływalność. Problem w tym, że mają one ściśle wyliczone parametry. Dlatego nie można zwiększyć odporności balistycznej wozu pakietami klasycznego dodatkowego opancerzenia (tak jak to robiono np. z Rosomakami w Afganistanie). Można to uczynić jedynie pancerzem wyposażonym w pakiety wypornościowe. 2 października należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Przedsiębiorstwo Sprzętu Ochronnego (PSO) Maskpol oraz firma CFT Precyzja podpisały umowy, na mocy których powstało konsorcjum produkujące na potrzeby Borsuków dodatkowe pancerze wyposażone we wkłady wypornościowe.
Film: Michał Niwicz / ZbrojnaTV
– To działanie to jeden z ważnych elementów budowy w PSO Maskpol SA centrum kompetencyjnego Grupy Kapitałowej PGZ w obszarze dopancerzeń pojazdów wojskowych – ocenia prezes PSO Maskpol Adam Ogrodnik. Maskpol planuje w związku z tym m.in. rozbudowywanie infrastruktury niezbędnej do prac projektowych i produkcyjnych. – Do naszej firmy będą również kierowane projekty kooperacyjne i offsetowe w tej dziedzinie, realizowane z partnerami zagranicznymi – zapowiedział prezes Ogrodnik.
Pływające bojowe wozy piechoty Borsuk mają być podstawowym pojazdem tej klasy w siłach zbrojnych. W lutym tego roku Agencja Uzbrojenia podpisała kontrakt ramowy z konsorcjum PGZ SA oraz Hutą Stalowa Wola SA na dostawę tysiąca tych wozów oraz 400 zbudowanych na jego bazie wersji specjalistycznych.
autor zdjęć: Michał Niwicz
komentarze