moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Integracja Homarów

Konsorcjum PGZ-WWR dostarczy Siłom Zbrojnym RP kolejną transzę ciężarówek Jelcz i zamontuje na nich wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe Homar-K, czyli koreańskie systemy ogniowe K239 Chunmoo. Umowa, którą Agencja Uzbrojenia zawarła z konsorcjum, zakłada, że 198 podwozi zostanie przekazanych przez producenta w latach 2024–2027. Wartość kontraktu to 1,5 mld zł.

O podpisaniu umowy pomiędzy reprezentującą Skarb Państwa Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ-WWR, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., poinformował dziś wiceminister obrony Paweł Bejda. „Istotny kontrakt dla polskiego przemysłu obronnego. Kupujemy następną, liczącą 198 pojazdów, partię polskich samochodów Jelcz dla wyrzutni Homar-K. Wkrótce spodziewamy się dostaw kolejnych wyrzutni tego typu dla Wojska Polskiego” – napisał sekretarz stanu w mediach społęcznościowych.

To już drugi kontrakt wykonawczy związany z umową ramową podpisaną w listopadzie 2022 roku z konsorcjum PGZ-WWR. Zakłada ona wyposażenie wojska w amerykańskie systemy ogniowe M142 HIMARS, które otrzymały kryptonim Homar-A, oraz koreańskie wyrzutnie K239 Chunmoo, kryptonim Homar-K. Na mocy porozumienia polskie firmy zbrojeniowe dostarczą nie tylko podwozia do wyrzutni Homar-A i Homar-K i będą odpowiadać za ich integrację, lecz również wyprodukują przeznaczone do nich wozy rozpoznawcze, wozy dowodzenia, wozy amunicyjne, wozy ewakuacji technicznej oraz systemy łączności i radary.

REKLAMA

W ramach pierwszej, podpisanej w grudniu 2022 roku umowy wykonawczej konsorcjum PGZ-WWR zobowiązało się dostarczyć na potrzeby wyrzutni Homar-A i Homar-K prawie 60 specjalistycznych podwozi Jelcza – model P882.57. Dostawy tych pojazdów już trwają. – Tempo i sposób realizacji dostaw w ramach pierwszej umowy wykonawczej zawartej pomiędzy konsorcjum PGZ-WWR a Agencją Uzbrojenia pokazały, że potrafimy wspólnie realizować to zadanie. Duża w tym zasługa zwłaszcza spółki Jelcz i całej jej załogi, która zwiększyła tempo produkcji podwozi na potrzeby zarówno tego, jak i pozostałych programów modernizacyjnych – komentuje Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A.

Na mocy drugiej, podpisanej właśnie umowy konsorcjum PGZ-WWR przekaże polskiej armii dwa różne typy podwozi Jelcza – 90 sztuk obecnie produkowanego modelu 882.57 i 108 egzemplarzy najnowszej, trzeciej generacji Jelcza, oznaczonej jako 883.57. Jej premiera miała miejsce na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Dostawy są rozłożone na lata 2024–2027.

Konsorcjum PGZ-WWR tworzą: PGZ S.A. (lider), Huta Stalowa Wola S.A., Jelcz Sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. oraz PIT-Radwar S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpr. Jarosław Kusz/ 18DZ, DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


Polacy łamią tajemnice Enigmy
 
Wojsko wraca do Gorzowa
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Ostatnia prosta
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Zrobić formę przed Kanadą
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Czworonożny żandarm w Paryżu
MON o przyszłości Kryla
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Śmierć szwoleżera
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Polska w gotowości
Przetrwać z Feniksem
Olympus in Paris
Less Foreign in a Foreign Country
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Zmiana warty w PKW Liban
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Rozgryźć Czarną Panterę
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Siedząc na krawędzi
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Z Jastrzębi w Żmije
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Wiązką w przeciwnika
Okręty rakietowe po nowemu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Turecki most dla Krosnowic
Wielka gra interesów
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Węgrzy w polskich mundurach
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Kluczowy partner
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Granice są po to, by je pokonywać
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Atak na cyberpoligonie
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Biegający żandarm
Co może Europa?
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Rosomaki i Piranie
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Nie walczymy z powietrzem
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Zmiany w prawie 2025
PGZ – kluczowy partner
Ciężki BWP dla polskiego wojska
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO