moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Edukacja z wojskiem” po raz drugi

Dziś w szkołach podstawowych i średnich w całej Polsce rozpoczęły się zajęcia pod hasłem „Edukacja z wojskiem”, które potrwają do 13 grudnia. To już druga edycja programu realizowanego wspólnie przez resorty obrony narodowej i edukacji narodowej. Lekcje m.in. z zakresu bezpieczeństwa i ratownictwa prowadzą żołnierze, uczniowie spotkają się także z weteranami.

„Edukacja z wojskiem” to program edukacyjno-obronny, którego głównym celem jest podniesienie świadomości dzieci i młodzieży w obszarze bezpieczeństwa i obronności, a także kształtowanie podstawowych nawyków i umiejętności związanych z obroną i ochroną ludności oraz zachowaniem się w sytuacjach kryzysowych.

Dziś ruszyła druga edycja projektu, przygotowanego i realizowanego wspólnie przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Podobnie jak w pierwszej odsłonie, biorą w niej udział uczniowie klas 1–7 szkół podstawowych oraz klas 2–4 placówek ponadpodstawowych (klasy ósme oraz pierwsze szkół średnich mają programowe zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa).

– Na terenie naszego województwa lekcje takie odbędą się w 65 szkołach podstawowych i średnich. W inicjatywę tę jest zaangażowanych 37 instruktorów z siedmiu jednostek wojsk operacyjnych i terytorialnych. Są wśród nich tacy, którzy prowadzili już zajęcia z młodzieżą podczas pierwszej edycji, ale są również nowi instruktorzy, którzy przeszli odpowiednie przeszkolenie i są gotowi podzielić się swoją wiedzą – mówi ppor. Julia Rozworowska-Wolańska z 8 Kujawsko-Pomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej, koordynatorka wojewódzka projektu.

Dokładnie tak jak w pierwszej edycji, program zajęć obejmuje dwie godziny teorii i jedną praktyki. A wszystko to pod czujnym okiem przeszkolonych pod kątem metodycznym żołnierzy. W ramach bloku teoretycznego uczniowie poznają zagadnienia bezpieczeństwa, alarmowania, ochrony i ratownictwa, a także podejścia do dezinformacji. Podczas praktyki z kolei nacisk będzie kładziony na kwestie ewakuacji i wzywania pomocy, uczniowie przećwiczą też elementy resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

– Zajęcia nie skupiają się wyłącznie na tematach ogólnowojskowych, przekazujemy wiedzę w dużo szerszym aspekcie. Uczymy na przykład, że bezpieczeństwo to również noszenie kasku podczas jazdy na rowerze czy zamykanie drzwi na klucz. Mówimy też o alarmowaniu, bo ostatnia powódź niestety dobitnie pokazała, że ludzie nie znają alarmów, nie wiedzą, co one oznaczają i nie potrafią na nie właściwie reagować. Dobrze więc takie rzeczy przekazywać już za młodu – dodaje ppor. Rozworowska-Wolańska.

Podobnie jak wiedzę o udzielaniu pierwszej pomocy. Elementem praktycznym zajęć z uczniami będzie, na przykład, wezwanie pomocy z numeru alarmowego 112. – Wielu z nas wydaje się, że to całkiem proste, a pod wpływem emocji nie zawsze takie jest. Bywają osoby, które wyciągają telefon z kieszeni, ale zamiast odpowiednio zareagować i zadzwonić po pomoc, wolą nagrywać dane wydarzenie. Uświadamiamy więc młodzież, że szybkie wezwanie pomocy, przedstawienie krótkiej i rzeczowej informacji, jest w takiej sytuacji najważniejsze – mówi ppor. Rozworowska-Wolańska.
Płk Tomasz Gergelewicz z Centrum Operacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, dydaktyk i autor planu zajęć w ramach projektu, podkreśla, że ogromną zaletą szkolenia jest to, że każdy z żołnierzy prowadzących lekcje ma dużą swobodę w realizacji programu. Wojsko nie narzuciło listy sprzętu wykorzystywanego podczas spotkań ani też sposobu prowadzenia szkoleń. – W pierwszej edycji bywało, że w celu uatrakcyjnienia zajęć instruktorzy zabierali na lekcje fantomy, własne apteczki, maski przeciwgazowe. Pokazywali dzieciom, jak działają zapałki sztormowe czy paliwo w kostce. Na każdej lekcji liczyła się więc wizja, pomysłowość i kreatywność żołnierza prowadzącego zajęcia – podkreśla oficer.

Nowością w drugiej edycji będą spotkania z weteranami w szkołach średnich, których dyrektorzy wyrazili taką chęć. Przeszkoleni przez Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa żołnierze będą opowiadać o służbie na misjach i odpowiadać na pytania młodzieży związane m.in. ze współpracą międzynarodową, reprezentowaniem państwa za granicą i udziałem w zagranicznych operacjach wojskowych.

Druga odsłona projektu zakończy się 13 grudnia.

Pierwsza edycja programu „Edukacja z wojskiem” rozpoczęła się w maju tego roku. Wzięło w niej udział ponad 3 tys. placówek i ponad pół tysiąca wojskowych instruktorów.

Paulina Glińska

autor zdjęć: MON,

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w boksie
 
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Niepokonani!
Wojsko szkoli z zarządzania kryzysowego
Przez uchylone okno
Następca amunicji 5,56 mm
Z misją wracają do Rumunii
What Can Europe Do?
11 lat walki o zdrowie. Pomóżmy Antosi rozwijać się lepiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu
Przetrwać w lodowatej wodzie
Nowelizacja prawa lotniczego – MON chce listy wysokich budynków
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Cel: odbudować i być gotowym na zagrożenia
Invictus Games. Zawody inne niż wszystkie
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Rusza program „Szpital Przyjazny Wojsku”
Jak działają sojusznicy
Great Game of Interests
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Służby badają okoliczności samobójstwa żołnierza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bałtyk pod strażą
Świeże siły w Jasionce
Szef Pentagonu: Polska wzorem dla innych
„Husarz" w rękach Polaka
Europa chce wydawać na obronność więcej i… racjonalniej
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Wojsko podsumowało 2024 rok
Nie żyje Juliusz Kulesza „Julek”
Dariusz Łukowski pokieruje BBN-em
„Feniks” z pomocą dla… przedszkolaków
Opanować miasto wspólnymi siłami
Zapomniana historia w Hohenfels
Zbrojeniowa misja gospodarcza
Natychmiastowa reakcja polskich myśliwców
Posłowie o wojskach medycznych
Jałta. Symbol zdrady
Wspólna misja – bezpieczeństwo
„Brave Band ‘25” na półmetku
Walka w półcieniu
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
Śmierć zagończyka
Liczymy na medale!
Dobre starty lekkoatletów CWZS-u w hali
Medale za biegówki i skeleton
Polacy i Kanadyjczycy szkolą ukraińskich żołnierzy
Zmiany w zadaniach korpusu czy kontynuacja?
Na „nieludzką ziemię”
Parośla – laboratorium zbrodni
Początek zmagań na Invictus Games
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Oni już wygrali
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Szef Pentagonu w Europie
Siedząc na krawędzi
AI pod kontrolą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO