moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wrak TU-154 będzie badany w bazie lotniczej

Wrak prezydenckiego „Tupolewa”, który zostanie sprowadzony ze Smoleńska, będzie złożony w hangarze odpornym na korozję i promienie UV. Budowla stoi na wojskowym lotnisku w Mińsku Mazowieckim i kosztowała prawie 6 mln zł  – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl.

Hangar zbudowano w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Prace nad nim trwały cztery miesiące. Szczątki Tu-154 są dowodem rzeczowym w śledztwie dotyczącym katastrofy pod Smoleńskiem, muszą więc być dobrze zabezpieczone. W bazie zapewniają, że obiekt spełnia wszystkie wymagania.

– Hangar został wykonany z konstrukcji stalowej z lekkich profili wysoko-wytrzymałościowych z systemem antykorozyjnym, powlekanych warstwami cynku, chromu i przeźroczystą powłoką organiczną –  wyjaśnia major Marek Skiba, szef infrastruktury w 23 bazie – Pokrycie dachu wykonane jest ze sztucznych ciężkich tworzyw polietylenowych o niskiej gęstości, które są bardzo wytrzymałe na rozciąganie. Pokrycie jest odporne na korozję, promieniowanie UV oraz szkodliwe działanie warunków atmosferycznych.

Pomieszczenie będzie zabezpieczało wrak „Tupolewa” przed działaniem czynników atmosferycznych. Gdy będzie zimno, w ruch pójdą zamontowane wewnątrz hangaru nagrzewnice, które pomogą utrzymać odpowiednią temperaturę. 

Wymiary budowli –  40 metrów na 50 pozwalają rozłożyć pozostałości po samolocie tak, by oddać jego realny kształt. Poza tym hangar został wyposażony w zamykane automatycznie bramy a nawierzchnia została wyprofilowana w taki sposób, by do środka nie napływała woda deszczowa.



Wykonawcą była firma SUMMIT Polska. - Całkowity koszt budowy hangaru wraz z posadowieniem wyniósł 5,8 miliona złotych –  mówi podpułkownik Marek Chmiel, rzecznik prasowy, szef Wydziału Prasowego Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Nie wiadomo jeszcze kiedy wrak prezydenckiego samolotu trafi do mińskiej bazy lotniczej. Uzależnione jest to od zakończenia rosyjskiego śledztwa. Na razie między stronami polską i rosyjską ustalane są szczegóły przetransportowania szczątków samolotu do Polski. Polscy prokuratorzy liczą, że wrak trafi do kraju jeszcze w tym roku. Wtedy będzie można rozpocząć jego badania na potrzeby polskiego śledztwa.

Po jego zakończeniu hangar w Mińsku Mazowieckim najprawdopodobniej będzie wykorzystany przez 23 Bazę do obsługi statków powietrznych lub pojazdów i sprzętu wojskowego. Miński hangar jest bowiem przystosowany także dla samolotów Hercules C-130, które eksploatuje m.in. 33 Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Paulina Glińska

dodaj komentarz

komentarze


Świętujemy naszą niepodległość
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiana warty w PKW Liban
Foka po egejsku
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Capstrzyk rozpoczął świętowanie niepodległości
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Wielka pomoc
Olympus in Paris
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Olimp w Paryżu
Pod osłoną tarczy
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Ile OPW w 2025 roku?
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Polski wkład w F-16
Siła w jedności
Ukwiał po nowemu
Mamy BohaterONa!
Kask weterana w słusznej sprawie
Silne NATO również dzięki Polsce
Karta dla rodzin wojskowych
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Jutrzenka swobody
Polsko-czeska współpraca na rzecz bezpieczeństwa
Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy
Polska liderem pomocy Ukrainie
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Żołnierze z Mazur ćwiczyli strzelanie z Homarów
Rumunia, czyli od ćwiczeń do ćwiczeń
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Podlasie jest bezpieczne
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Nowe pojazdy dla armii
Patriotyzm na sportowo
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Czarne Pantery w Braniewie
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Baza w Redzikowie już działa
Breda w polskich rękach
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ostre słowa, mocne ciosy
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Rosomaki na Litwie
Szef MON-u o podkomisji smoleńskiej
Nominacje generalskie na 106. rocznicę odzyskania niepodległości
Żołnierze, zdaliście egzamin celująco
Strategiczne partnerstwo
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
„Bezpieczne Podlasie” na półmetku
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Polskie „JAG” już działa
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Każda żałoba jest inna
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO