moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrowersyjna promocja Świdnika

Bez zgody Ministerstwa Obrony Narodowej PZL-Świdnik w reklamach swojego wielozadaniowego śmigłowca wykorzystał wojskowe mundury. Armia chce, by firma wycofała te reklamy. – Według mnie zawierają one ukrytą, błędną informację, jakoby wojsko korzystało z tych śmigłowców – mówi płk Andrzej Wiatrowski, rzecznik Sztabu Generalnego.


Od kilku tygodni w prasie pojawiają się reklamy nowego wielozadaniowego śmigłowca AW-149. Producentem sprzętu jest firma PZL-Świdnik SA Agusta Westland. Wersji reklam jest kilka. Jedna z nich przedstawia żołnierza w mundurze z pustynnym kamuflażem, czyli takim, w którym żołnierze jeżdżą na misję. Żołnierz z plakatu ma na głowie bordowy beret, który jest znakiem rozpoznawczym spadochroniarzy. Jednak w Polsce nie każdy może nosić mundur.

Warunki określają dwa rozporządzenia ministra obrony narodowej. Jedno z 2004 r., które opisuje wzory mundurów i zasady ich noszenia przez żołnierzy zawodowych i kandydatów. Reguluje też kwestie oznak wojskowych. Drugie z 2005 r. mówi o zakazach używania munduru i jego części. Cywile w szczególnych przypadkach mogą uzyskać zgodę na jego noszenie. Taką decyzję wydaje tylko kierownictwo resortu obrony. Młodzież, instruktorzy i specjaliści ze stowarzyszeń lub organizacji społecznych zazwyczaj zawierają z MON porozumienia w tej sprawie.

Jednak do Departamentu Wychowania i Promocji Obronności MON w ostatnim czasie nie wpłynęła żadna prośba od PZL-Świdnik o wydanie zgody na użycie mundurów. Czy złamali prawo?

– Wystąpienie w stroju podobnym do munduru nie jest zabronione, natomiast nie można wykorzystywać prawdziwych oznaczeń: godła, znaków rozpoznawczych, oznak jednostek i innych – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony.

A takie „spadochroniarze” z reklamy Świdnika mają. Reklama śmigłowca oburzyła wojskowych jeszcze z innego powodu. Na zdjęciu widać, jak żołnierz tuż po powrocie z misji przytula rodzinę, a za jego plecami stoi nowy śmigłowiec. Wszystko opatrzone jest podpisem „Współczesne wyzwania wymagają najlepszych rozwiązań, by nasi żołnierze bezpiecznie wrócili do domu”. Według wojskowych taki komentarz sugeruje, że tylko śmigłowce są w stanie zagwarantować im bezpieczny powrót do domu.

– To manipulacja. Śmigłowców AW-149 nie ma w wyposażeniu sił zbrojnych, a żołnierze wracają z misji amerykańskimi samolotami – mówi płk Andrzej Wiatrowski, rzecznik Sztabu Generalnego WP. Oficer dodaje, że od momentu, kiedy zobaczył reklamę w jednej z ogólnopolskich gazet, był zaniepokojony, że wizerunek żołnierza pojawia się w niej bezprawnie. – Według mnie zawiera ona ukrytą, błędną informację, jakoby wojsko korzystało z tych śmigłowców. To przekaz podprogowy – stanowczo podkreśla płk Wiatrowski.

Sprawa jest o tyle kontrowersyjna, że MON rozpisał przetarg na zakup śmigłowców, a PZL-Świdnik, obok dwóch innych firm, bierze w nim udział.

Rzecznik prasowy SGWP swoimi podejrzeniami podzielił się z ministerstwem obrony i Żandarmerią Wojskową. Od zarządu PZL-Świdnik dowiedział się m.in., że firma zweryfikuje kampanię promocyjną nowego śmigłowca i nie ma zamiaru nadużywać wizerunku żołnierza. Sztab Generalny zapewnia, że sytuację będzie monitorował. – Tym tematem będziemy się zajmować dopóki firma nie zrezygnuje z tych reklam – zapowiada płk Wiatrowski.

Zwróciliśmy się do PZL-Świdnik z prośbą o wypowiedź w tej sprawie. Magdalena Sposób z biura zarządu w rozmowie telefonicznej poinformowała, że firma w tej chwili nie będzie komentować sytuacji.

Artykuł 61. Kodeksu wykroczeń mówi, że osoba, która publicznie używa lub nosi odznaczenie, odznakę, strój lub mundur, do których nie ma prawa, podlega karze grzywny do 1000 zł albo karze nagany. W MON na razie nikt nie mówi o wstąpieniu na drogę sądową przeciwko Świdnikowi. – W przypadku nagminnego naruszania prawa MON może wstąpić na drogę sądową. Jednak bierzemy pod uwagę rozwiązanie sprawy polubownie – mówi ppłk Jacek Sońta.

W ubiegłym roku w reklamie samochodu Hyundai wystąpił ubrany w mundur aktor Tomasz Karolak. Agencja reklamowa za bezprawne wykorzystanie munduru przeprosiła MON i Komendę Główną Żandarmerii Wojskowej. Jednak nie wszyscy producenci omijają prawo. W 2004 r. w jednym z periodyków ukazała się reklama firmy Harris, producenta radiostacji wojskowych, w której pojawił się wizerunek polskiego żołnierza. Na taką promocję firma uzyskała zgodę MON. Niedawno wojskowy samolot F-16 pojawił się w reklamie wody mineralnej. Nie wystąpili w niej jednak żołnierze, a aktorzy byli w mundurach, które nie są obowiązującym strojem lotników Sił Powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1351591620
Wielkie mecyje,LOT też reklamuje że ma Dreamlinera a go nie ma,może Świdnik sprzeda taniej albo wyremontuje jakiegoś Sokoła w zamian,zobaczymy jakie odszkodowanie dostanie LOT od Boeinga za niedotrzymanie terminu
67-72-F9-69

„Jaguar” grasuje w Drawsku
 
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
O amunicji w Bratysławie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Terytorialsi zobaczą więcej
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Zmiana warty w PKW Liban
Karta dla rodzin wojskowych
Olimp w Paryżu
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Bój o cyberbezpieczeństwo
„Husarz” wystartował
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Transformacja dla zwycięstwa
Right Equipment for Right Time
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Wybiła godzina zemsty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Jaka przyszłość artylerii?
Olympus in Paris
Od legionisty do oficera wywiadu
Polskie „JAG” już działa
„Szczury Tobruku” atakują
Medycyna w wersji specjalnej
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Ostre słowa, mocne ciosy
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Setki cystern dla armii
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Święto podchorążych
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Co słychać pod wodą?
Transformacja wymogiem XXI wieku
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Wzmacnianie granicy w toku
Norwegowie na straży polskiego nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Jesień przeciwlotników
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Szef MON-u na obradach w Berlinie
„Siły specjalne” dały mi siłę!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO