moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

31 lat ORP „Gopło”

Od wejścia do służby ORP „Gopło” przebył ponad 62 tysiące mil morskich, przetrałował 950 kilometrów kwadratowych powierzchni morza. Na jego pokładzie wyszkoliło się ponad 500 oficerów, podoficerów i marynarzy.


Okręt wielokrotnie uczestniczył w ćwiczeniach krajowych i międzynarodowych, a także brał
również udział w wydobyciu i niszczeniu niewybuchów z okresu II wojny światowej spoczywających na dnie Morza Bałtyckiego.

13 marca 2013 roku ORP „Gopło” skończył 31 lat. Uroczystość rocznicy podniesienia bandery na okręcie miała miejsce w Porcie Wojennym w Gdyni. Okręt zwodowany został 16 kwietnia 1981 roku jako jednostka prototypowa i zarazem doświadczalna.

ORP „Gopło” był pierwszym z siedemnastu trałowców redowych projektu 207 przeznaczonych do działań przeciwminowych. Kadłub okrętu wykonany jest z laminatu poliestrowo-szklanego. Jednostka uzbrojona jest w 23-mm armatę ZU-23-2MR oraz trały: kontaktowy, elektromagnetyczny i akustyczny, a także stacje hydroakustyczne. Napęd główny stanowią dwa silniki wysokoprężne M401A1 o mocy 735 kW każdy, napędzające dwie śruby.

Banderę wojenną na ORP „Gopło” podniesiono 13 marca 1982 roku. Został wcielony do 13 Dywizjonu Trałowców stacjonującego w Porcie Wojennym Hel. Następnie 17 czerwca 1987 roku został przekazany do Dywizjonu Okrętów Badawczych w Gdyni. Podczas służby w tym dywizjonie ORP „Gopło” wykorzystywany był jako okręt doświadczalny, na pokładzie którego testowano nowe rodzaje uzbrojenia.

Po zmianach organizacyjnych w Marynarce Wojennej, od 1 stycznia 1995 roku rozpoczął służbę w Dywizjonie Okrętów Szkolno-Badawczych. Dwa lata później, 1 lipca 1997 roku, powrócił do służby w 13 Dywizjonie Trałowców.

W 2011 roku został skierowany do Stoczni Marynarki Wojennej na gruntowną modernizację, podczas której okręt otrzymał nowe radiostacje, echosondę i motorówkę. Największy zakres prac remontowych dotyczył siłowni okrętowej.

Dwa główne silniki i agregaty przeszły generalny remont, zainstalowano zaawansowany system sterowania silnikami i ich monitoringu. W lipcu 2012 r. okręt po zakończonej modernizacji powrócił do służby. Obecnie dowodzi nim kmdr ppor. Artur Rożek.

Źródło: mł. chor. Piotr Leoniak

PZ

autor zdjęć: mł. chor. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1363273080
... i jeden taki MQ-9 Reaper i go nie ma .... .
00-B3-ED-57

Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Ocalały z transportu do Katynia
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Wojna w świętym mieście, część druga
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Sprawa katyńska à la española
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Zmiany w dodatkach stażowych
Mundury w linii... produkcyjnej
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Przygotowania czas zacząć
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Święto wojskowego sportu
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Szpej na miarę potrzeb
V Korpus z nowym dowódcą
Jak wyszkolić pilota F-16?
Jeśli nie Jastrząb, to…
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ramię w ramię z aliantami
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Głos z katyńskich mogił
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ogień w podziemiu
Zbrodnia made in ZSRS
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
Optyka dla żołnierzy
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Rakiety dla Jastrzębi
Odstraszanie i obrona
Prawda o zbrodni katyńskiej
Kurs z dzwonem
Wojsko inwestuje w Limanowej
NATO na północnym szlaku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO