moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trening Hi AoA

Kolejnych trzech polskich pilotów – instruktorów F-16 odbywa w tym tygodniu szkolenie zapoznające z zachowaniem samolotu w sytuacjach przekroczenia krytycznych kątów natarcia i przeciągnięcia (Hi AoA Training).


Do bazy Edwards w Stanach Zjednoczonych udali się tym razem oficerowie z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Zajęć Hi AoA nie prowadzi się w jednostkach bojowych. Są poprzedzone wykładami i wykonywane wyłącznie ze specjalnie przeszkolonymi instruktorami - absolwentami Test Pilot School, zlokalizowanej w Edwards. Używa się do nich zmodyfikowanych maszyn - modelu F-16D Block 32. Modyfikacja polega na przesunięciu środka ciężkości samolotu do tyłu, co jest uzyskiwane przez umieszczenie dodatkowego balastu w miejscu wyrzutników flar i dipoli zakłócających. Ponadto pilot w czasie lotu reguluje zużycie paliwa tak, aby jak najszybciej opróżnić grupę zbiorników położonych bliżej przodu samolotu i pozostawić pełne zbiorniki tylne. Zabiegi te „skłaniają" F-16 do bardziej „chętnego" poddawania się przeciągnięciom, co normalnie nie jest łatwe, bo samolot i jego układ sterowania zostały skonstruowane tak, aby pilotowi jak najbardziej to utrudnić.

Umiejętność pilotowania maszyny w niezwyczajny sposób może się przydać w czasie walk powietrznych, przy dużym poziomie stresu i skomplikowania zadań. Zdarzają się wtedy przypadki wprowadzenia F-16 w niekontrolowany stan związany z przeciągnięciem. Dlatego ważne jest, aby piloci potrafi takie sytuacje rozpoznać i ich unikać. A jeśli już do nich dojdzie – aby reagowali automatycznie i prawidłowo. Przygotowuje ich do tego trening Hi AoA. Loty odbywają się w zasadzie wyłącznie nad bazą, która dysponuje kilkoma pasami startowymi zapewniającymi maksimum bezpieczeństwa nawet w przypadku lądowania z wyłączonym silnikiem.

W praktyce F-16 nie sprawia niespodzianek. Choć po przeciągnięciu zachowuje się nieprzewidywalnie, to po prawidłowym wykonaniu procedury „Out of control" szybko odzyskuje się sterowność. Problemy może spowodować dezorientacja przestrzenna (np. wpadnięcie w chmury) lub brak bezpiecznej wysokości, pozwalającej odzyskać kontrolę nad samolotem.

Źródło: ppłk Artur Goławski/ DSP

PZ

autor zdjęć: SP

dodaj komentarz

komentarze


Modernizacja Marynarki Wojennej
 
Marynarka Wojenna świętuje
„Szczury Tobruku” atakują
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Medycyna w wersji specjalnej
Karta dla rodzin wojskowych
Transformacja dla zwycięstwa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Olimp w Paryżu
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W MON-ie o modernizacji
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Wzmacnianie granicy w toku
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe uzbrojenie myśliwców
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Święto podchorążych
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Od legionisty do oficera wywiadu
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Jak namierzyć drona?
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Zmiana warty w PKW Liban
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Wybiła godzina zemsty
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
A Network of Drones
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Huge Help
Święto w rocznicę wybuchu powstania
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Olympus in Paris
Szturmowanie okopów
Ostre słowa, mocne ciosy
Jesień przeciwlotników
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Polskie „JAG” już działa
Uczą się tworzyć gry historyczne
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
O amunicji w Bratysławie
Jak Polacy szkolą Ukraińców

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO