moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kiedy rozbije się śmigłowiec

Mi-24 przygotowuje się do lotu. Tuż po starcie maszyna niebezpiecznie przechyla się, traci sterowność i zawadza o ziemię. Śmigłowiec staje w płomieniach. Dlaczego doszło do katastrofy? To musieli wyjaśnić uczestnicy kursu, który odbył się w bazie lotniczej w Krzesinach.



– Najpierw żołnierze poznawali teorię. Na koniec kursu chcieliśmy sprawdzić, jak w praktyce wykorzystają zdobytą wiedzę – mówi ppłk Leszek Filipczyk z Inspektoratu MON ds. Bezpieczeństwa Lotów.

Kursanci, przyszli inspektorzy bezpieczeństwa lotów, zostali podzieleni na zespoły. Jedni musieli zabezpieczyć teren zdarzenia, pilnować, by na miejscu wypadku nie znalazły się osoby niepowołane oraz sprawdzać, czy nikt nie wynosi przedmiotów, które mogą pomóc w ustaleniu przyczyn katastrofy.

Pozostali żołnierze zostali członkami komisji badającej przyczyny wypadku. Do ich zadań należało m.in. przeczesanie terenu w poszukiwaniu czarnej skrzynki oraz przesłuchanie załogi i świadków zdarzenia. – Komisja musi zebrać jak największą ilość danych właśnie na miejscu zdarzenia. Te informacje potrzebne są do opracowania szczegółowych raportów – opowiada ppłk Filipczyk.

Podczas ćwiczeń żołnierze korzystali z jednego z najnowocześniejszych w Europie urządzeń – ruchomego laboratorium badania zdarzeń lotniczych i deszyfracji parametrów lotu. Mobilne laboratorium wyposażone jest m.in.: w mierniki laserowe, przenośne GPS-y, urządzenia do mierzenia kątów, a także w narzędzia do odczytywania rejestratorów pokładowych, czyli tzw. czarnych skrzynek.

Kilkutygodniowy kurs „Bezpieczeństwo lotów w lotnictwie Sił Zbrojnych RP” zorganizowały Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów oraz Wyższa Szkoła Oficerska SP w Dęblinie.

Inspektorat MON organizuje podobne szkolenia dwa razy w roku. Jednostka ta podlega bezpośrednio Sztabowi Generalnemu WP. Jej głównym zadaniem, poza szkoleniem inspektorów BL i badaniem wojskowych wypadków lotniczych, jest organizowanie i zabezpieczanie prac Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, prowadzenie analiz i profilaktyki związanej z bezpieczeństwem lotów wojskowych statków powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Inspektorat MON ds BL

dodaj komentarz

komentarze

~hind
1367332860
Za kilka lat będą mogli swoją wiedzę przetestować w praktyce jak szanowne ministerstwo nie zakupi nowych śmigłowców szturmowych, a nie zakupi, mogę się założyć.
D0-F4-D9-9B

Rekordowa obsada maratonu z plecakami
 
Polskie „JAG” już działa
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
W MON-ie o modernizacji
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Marynarka Wojenna świętuje
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Wybiła godzina zemsty
Karta dla rodzin wojskowych
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Co słychać pod wodą?
Ostre słowa, mocne ciosy
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Olimp w Paryżu
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Medycyna w wersji specjalnej
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Norwegowie na straży polskiego nieba
„Husarz” wystartował
Terytorialsi zobaczą więcej
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Święto w rocznicę wybuchu powstania
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
„Szczury Tobruku” atakują
Jesień przeciwlotników
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Right Equipment for Right Time
Od legionisty do oficera wywiadu
Jaka przyszłość artylerii?
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Huge Help
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Transformacja dla zwycięstwa
Zmiana warty w PKW Liban
Setki cystern dla armii
Nowe uzbrojenie myśliwców
Wzmacnianie granicy w toku
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Olympus in Paris
O amunicji w Bratysławie
Święto podchorążych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO